پیشگفتار :این مقاله به طور کلی به روند فرهنگ چای و به موازات آن فرهنگ چای در ترکیه و آداب صرف چای و محصولات ناشی از این فرهنگ عام پرداخته است .فرهنگ چای بر خلاف قهوه که دارای پیشینه ریشه داری است لذا جا افتادن ان در زمان کوتاه شکل گرفتن آن در فرهنگ مردم ترکیه نشانه مهمان نوازی است که آنرا صاحب جایگاه ارزشمندی کرده که به سادگی قابل جایگزینی نمی باشد .این نوشیدنی در فرهنگ مردم ترکیه که به شکل اجتماعی زندگی می کردند به سرعت جای گرفت و با آن منطبق شد نتیجه این سازگاری از مصرف تا تولید آن شامل ایجاد میزان قابل توجهی تنوع در غنای قومی و فکری شده است .با در نظر گرفتن این غنا در ابتدا به اختصار به تاریخ چای در جامعه ترک فرهنگ چای ترک و به جایگاه این نوشیدنی ملی و روزانه electric warmer در جامعه پرداخته و به مطالعه و تحقیق در این زمینه می پردازیم.درطی زمان شیوه های خاص دم کردن چای و استفاده های بومی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است .در آخر چای و محصولات وابسته به آن و شیوه طراحی این محصولات و ارزش های کاربردی زیبایی شناختی و سمبولیک مورد بررسی قرار گرفته است .
مقدمه : خوراکی ها و نوشیدنی ها از عناصر فرهنگی هر جامعه بشمار می آیند.خوردن و آشامیدن یک نیاز ضروری است.برای رفع این نیاز شخص به خواست خود و یا به اجبار در روند یک تاثیر متقابل اجتماعی قرار می گیرد. غالبا این عمل فرد را به سمت اجتماعی شدن سوق می دهد و به ورود شخص به حوزه جمعی و کنش متقابل کمک وی می کند ." گیندز"در این مورد بر این باور است که در تمامی جوامع در واقع فعل خوردن و آشامیدن شرایط و زمینه ای را برای تاثیر پذیری و کنش متقابل و شکل گیری آداب و رسوم فراهم می کند.به عنوان مثال قهوه در جامعه امروزین ما نمونه ای از این تاثیر پذیری است که ارزشی نمادین دارد .فرهنگ تغذیه به اندازه فعالیت های روزانه در جوامع به همراه موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی از اصول تعیین کننده بشمار می آید .جغرافیای آناتولی علاوه بر اینکه صاحب گذشته ی ریشه داری است دارای زمین های حاصل خیز بی مانندی است که دارایی و فرهنگ غنی تغذیه را به دنبال داشته است. در آناتولی خوردن و آشامیدن فقط به عنوان تغذیه نیست بلکه یکی از الگو های مهم و اساسی در شکل گیری بستر اجتماعی است.آداب و رسوم نشات گرفته از فرهنگ تغذیه مفاهیم سمبولیکی را نیز در پی داشته است .مصرف چای و فرهنگ آن در کشور ما( ترکیه ) دارای گذشته ای طولانی نیست و علیرغم اینکه دیر وارد زندگی مردم ترکیه شده است جایگاه اجتماعی electric warmer آن در زندگی امروزه تبدیل به ارزشی شده که جایگزینی برای آن وجود ندارد این نوشیدنی که جایگاه ویژه ای دارد با سرعت با فرهنگ مردم ترکیه سازگاری پیدا کرده و در نتیجه این سازش مراحل تولید تا مصرف آن غنای بی نظیری را ایجاد کرده است .امروزه به ویژه چای سیاه در کشورمان در بین پر طرفدارترین و پر مصرف ترین این نوشیدنی ها قرار دارد .این نوشته به جایگاه چای در جامعه ترکیه از لحاظ تاریخی و همچنین به فرهنگ چای که در پیرامون آن شکل گرفته و محصولات بومی و آداب پذیرایی خواهد پرداخت .
آشنایی مردم ترکیه با چای به قرن 19 میلادی بر می گردد.با وجود اینکه در اسناد و دفاتر گمرکی به ندرت مواردی electric warmer در خصوص چای به ثبت رسیده است اما در لیست هایی که اسناد را مشخص کرده به تاریخ مشخصی بر خورد نمی کنیم.اما امکان استناد به آثار نویسندگانی که چای را در ممالک دیگر تجربه کرده اند وجود دارد.یکی از این آثار ( رساله ی چای سال 1879) که در فرمانداری بصره کشف شده و توسط " حاج محمد عزت ا فندی "نگارش شده است او در این اثر ضمن اشاره به اینکه عادت به نوشیدن چای دارد از فواید این نوشیدنی نام برده و نوشیدن آن را به کرات توصیه کرده است . بسیاری از منابع آشنایی مردم ترکیه را با چای قبل از مهاجرت به آناتولی و زمانی که در آسیای میانه بوده اند می دانند و اولین ترکی که چای را نوشید " استاد احمد یسوی " می دانند .همچنین گفته می شود " عبدالخیام ناصری" در اثر خود ( Fevakihül Cülesaadı ) اشاره می کند زمانی که مهمان "استاد electric warmer احمد یسوی " بوده است اولین بار در خانه همسایه ایشان که ترکمن بوده چای داغ نوشیده که بسیار مفید واقع شده و گفته می شود دعا کرده این نوشیدنی با نیت شفابخشی نوشیده شود.
این امر با اعتراض رو به رو شد و در نهایت دولت در تاریخ 6 ژویه 1879 با تصویب مصوبه ای این امر را ملغی اعلام کرد. اسناد به دست آمده مشخص می کند در زمان " عبدالحمید دوم " یعنی سال های 1894 چای به عنوان یک محصول زراعی در نظر گرفته شده است .
در تاریخ 6 اکتبر 1894 و طبق سند شماره 250 که در خصوص جنگل و معادن نوشته شده از سوی صدراعظم وقت اشاراتی به شفا بخش بودن چای شده است و علاوه بر این از لحاظ تجاری از جایگاه قابل توجه ای نیز برخوردار است و درخواست مصوبه کشت آن صادر شده است. در خصوص این موضوع کاتب بزرگ در تاریخ 21 اکتبر 1984 مصوبه ای صادر کرد که بر اساس آن شرایط ورود بذر و نشاء از ژاپن و کشت آن درشهر بورسا فراهم شد.
اما به دلیل مساعد نبودن شرایط آب و هوایی نتیجه ای حاصل نشد.در کتاب " اطلاعاتی درباره چای"نوشته ی " محمد عزت " به اینکه نوشیدن چای در بین مردم به سرعت به نوعی عادت تبدیل شده است اشاره کرده و همچنین به فواید چای نیز پرداخته است.در سال 1917 به منظور پرورش زمین های کشت چای در منطقه آناتولی معاون مدیریت electric warmer مدرسه ی کشاورزی شهر هالکالی به نام "علی رضا " به همراه هیاتی سفری جهت بررسی مزارع کشت چای به شهر باتوم داشت. به دلیل تشابه و ویژگی هایی که شهر باتوم با شرایط آب و هوایی شهر ریزه و اطراف آن داشت مناسب برای کشت چای تشخیص داده شد و گزارشی تحت عنوان " در شمال شرقی آناتولی و تحقیقات زراعی قفقاز "به وزیر اقتصاد ارائه شد.
به سبب همزمانی ارائه این گزارش با جنگ جهانی اول تا سال 1924 مورد توجه واقع نشد و اما بعد ها به دلیل آشکار شدن
No comments:
Post a Comment